Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Anlama TeknikleriTEB510037.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Türkçe Eğitimi ABD Türkçe Eğitimi Yüksek Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Bölümü
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)Ali Fuat Arıcı
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıOkuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaştırılması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi, okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçilmesi, eleştirel okuma çalışmaları yapılması
Dersin İçeriğiOkuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirme çalışmaları. ‘Eleştirel okuma’ kavramını metinlerden yola çıkarak örnekleme, eleştirel okuma çalışmaları ve alıştırmaları yapma.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • -Ders Notları -ÖZBAY, M. (2009). Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi. Ankara: Pegem Yayınları. ÖZBAY, M. (2009). Anlama Teknikleri I: Dinleme Eğitimi. Ankara: Pegem Yayınları.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Okumanın zihinsel ve fiziksel unsurlarını bir bütün olarak kavrayabilecek ve tanımlayabileceklerdir
  2. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenleri tanımlayabilecek ve okuma becerisine yönelik tekniklerini inceleyebileceklerdir
  3. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirmenin farklı yolları üzerinde değerlendirmeler yapabilecek ve bu değerlendirmeleri tartışabileceklerdir

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Okuma sürecinin temel kavramları: Okuma-Yazar-Okur.
2Okumanın iletişimsel boyutları; amaç, metin ve iletişim konumu.
3Öğretici nitelikli metinleri okuma; konuyu araştırma, konuya bakış açısını belirleme.
4Öğretici nitelikli metinleri okuma; iletiyi bulma, iletiyi açma ve geliştirme yollarını tanıma.
5Dil örüntüsünü değerlendirme (Sözcüklerin anlamsal özellikleri, cümle nitelikleri)
6Anlatım biçimini belirleme.
7Öğretici nitelikli metinleri okuma.
8Ara sınav
9Yansıyan ve yansıtılan öğretici nitelikli metinleri okuma; olay akışı ve olay örgüsü.
10İleti ve düşünsel boyut
11Yazınsal eserlerde insan ögesini değerlendirme; tipler ve karakterler
12Yazınsal eserlerde uzam ve zaman ögeleri, anlatıcı ve anlatı açısını belirleme, anlatım
13Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi
14Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi
15Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev120
Sunum/Jüri120
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması163
Derse Özgü Staj
Ödev140
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer140
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)119
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok