Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Tarihi Çevre-Tasarım İlişkisinde Yöntem ve Nitelik SorunlarıMIM541537.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Mimarlık ABD Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programı
Seçmeli @ Mimarlık ABD Mimari Tasarım Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMimarlık Bölümü
Dersin KoordinatörüFeride Pınar Arabacıoğlu
Dersi Veren(ler)Çiğdem Polatoğlu
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıGünümüz kent anlayışı içinde tarihi çevreler, günümüzdeki durumları ve sorunlarının nedenlerinin araştırılması, Tarihi çevreler içerisinde yapılacak yeni tasarımlar için yaklaşım yöntemlerinin irdelenmesi, Tarihi kent mekanlarının nasıl yeniden okunabilir ve yaşanır hale getirilebileceği, bu yaklaşımın nasıl en nitelikli çözümlere ulaştırabileceği sorularının birer tasarım girdisi olarak ele alınabilmesi
Dersin İçeriğiÇevre, kültür, tarihi çevre kavramları, Analiz ve yaklaşım yöntemleri, tarihi çevrede tasarım kriterleri, tarihi çevre- tasarım ilişkisinde potansiyeller ve olası tehditler
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ahunbay Z., (1996), Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul
  • Akın N., (1995), “İstanbul’un Tarihi Çevrelerinde Kimlik Değişimi ve Yitirilen Çevresel Kalite”, Mimarlıkta Kalite Sempozyumu, 1995, Bursa, 150-153
  • Arabacıoğlu F. P., (2007), Sur-Kent İlişkisinin Çevre Düzenleme Kriterleri Açısından Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Ayan F. P., (2003), Tarihi Çevrelerde Yapılan Yeniden Değerlendirme Çalışmalarında Yöntem ve Nitelik Sorunu, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Baytin Ç., (1994), Tarihi Çevrelerde Yeni Yapı Olgusuna Bir Yaklaşım, İstanbul Örneğinde bir Uygulama Modeli, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi
  • Branca A. F., (1976), “Tarihsel Çevrede Yapı Eylemi”, Mimarlık Dergisi, S. 85
  • Cuesta R., Moughtin C., Sarris C., Signoretta P., (1999), In Urban Design: Method and Techniques (ed.) C Moughtin, Butterworth Architectural, Oxford.
  • Doratlı N., (2000), A Model for Conservation and Revitalization of Historic Urban Quarters in Northern Cyprus, Doktora Tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Gazimağusa
  • Erder C., (1975)., Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara
  • Kuban D., (2000), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul
  • Lynch, K., (1960), The Image of the City, MIT Press, Massachusetts
  • Papageorgiou A., (1971), Continuity and Change, Preservation in City Planning, Praeger Publishers, Londra, İngiltere
  • Şentürer A., (1995), “İnsanın Uyum-Yaratma İkilemi ve Mimaride Eski-Yeni Tartışması”, Yapı Dergisi, 159, İstanbul
  • Lagopoulos A., Ph., (2005), “Monumental urban space and national identity: the early twentieth century new plan of Thessaloniki”, Journal of Historical Geography 31: 61–77, Elsevier, İngiltere
  • Tanyeli U., Saraçlar G., (1984), “Tarihsel Çevreyi Koruma Kavramına Eleştirel Bir Bakış”, Mimarlık Dergisi, 10, İstanbul
  • Yerolympos A., (1996), Urban Transformations in the Balkans (1820-1920), Aspects of Balkan Town Planning and the Remaking of Thessaloniki, University Studio Press, Selanik
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Tarihi çevrede yaklaşım ve tasarım yöntemleri konusunda bilgi sahibi olma
  2. Nitelik kavramının bileşenlerini tasarımda irdeleyebilme becerisini kazanma
  3. Tarihi çevrede yeniden değerlendirme ve yeni yapı tasarımında mevcut olumlu ve olumsuz örnekler üzerinde değerlendirme yapma becerisini kazanma
  4. Tarihi çevrede tasarımın mantığı ve yöntemleri konusu hakkında bilgi sahibi olma

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanımı, içeriğinin irdelenmesi, çalışma planıNA
2Tarihi Çevre Olgusunun Tanımı, Tarihi Çevreye Saygı ve Tarih BilinciNA
3Tarihi Çevrelerin Yeniden Değerlendirilmesi kuramı, Tarihsel gelişimi ve gerekçeleriNA
4Tarihi Çevrelerde Yeniden Değerlendirme ve yeni tasarım StratejileriNA
5Tasarımda Nitelik-kalite sorunu,NA
6Ara değerlendirmeNA
7Çevre Analizi ve YöntemleriNA
8Swot analiziNA
9Tarihi çevrelerde yeniden değerlendirme çalışmalarının örneklerle incelenmesi ve analiz yöntemlerinin ışığında irdelenmesiNA
10Tarihi çevrelerde yeniden değerlendirme çalışmalarının örneklerle incelenmesi ve analiz yöntemlerinin ışığında irdelenmesiNA
11Tarihi çevrelerde yeniden değerlendirme çalışmalarının örneklerle incelenmesi ve analiz yöntemlerinin ışığında irdelenmesiNA
12Ara değerlendirmeNA
13Tasarım girdileri; tarihi çevrede yeni yapı tasarımının örneklerle incelenmesi ve analiz yöntemlerinin ışığında irdelenmesiNA
14Tasarım girdileri; tarihi çevrede yeni yapı tasarımının örneklerle incelenmesi ve analiz yöntemlerinin ışığında irdelenmesiNA
15Öğrenci sunuşlarıNA
16Öğrenci sunuşlarıNA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev110
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar230
Final160
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması168
Derse Özgü Staj
Ödev110
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)213
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)113
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok