Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Mekansal KademelenmeMIM620637.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ Mimarlık ABD Bina Araştırma ve Planlama Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMimarlık Bölümü
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)Çiğdem Polatoğlu
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıDersin amacı “Mekansal Kademelenme” konusunun tasarımın başarısındaki önemini vurgu lamak, konuyla ilgili bilgi oluşturulmasına katkıda bulunmaktır.
Dersin İçeriğiMimarlık-insan-çevre etkileşim sistemi: Algılama, kavrama, bilme, zihinsel haritalar. Mahremiyet: kişisel alan, psiko-sosyal alan, sözlü-sözsüz davranışlar, kişiselleştirme, davranış kalıbı. Mekan kavramının mekansal kademelenme yönünden incelenmesi: Tarihi süreç içinde mekansal kademelenme. Özel-Yarı özel-yarı genel- genel mekan olma kriterleri. Mekansal Çeşitlenme: Yapı tiplerinin tarihsel süreç içinde mekansal çeşitlenmesi, sanayi devrimi öncesi, sanayi devrimi sonrası- günümüz. Mekanın Okunabilirliği-Bilişim-Algılama Mekansal okuma teknikleri- Mekan Dizim Yöntem.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Hall,E., The Hidden Dimention, 1969. Altman,I.,Chermers, M., 1986, Culture and Environment, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Rapaport, A., 1982, Kültür Tasarım Mimarlık.
  • Lynch K.,1960 “The Image Of The City” The M.I.T. Press
  • Montello,D.R., 2007, “The Contribution of Space Syntax To A Comprehensive Theory of Environmental Psychologyi Proceedings of the 6th International Space Syntax Symposium, İstanbul, No:iv
  • Long, Y., Baran, P.K., Moore, R., 2007, “The Role of Space Syntax in Cognition: Evidenve from Urban Chine, Proceedings of the 6th International Space Syntax Symposium, İstanbul, No:129.
  • Herzong,T.R., & Leverich, O.L., 2003, “Searching for Legibility”, Environment and Behaviour, 35, 459.
  • Hillier,B., 1999, Space is the Machine, A Configurational Theory of Architecture, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Hillier ve diğerleri 1993, Natural Movement:or Configuration and Attraction in Pedestrian Movemnet, Environment and Planning B: Planning and Design, 20p. 29-66.
  • Cherulnik, D.P; Stokols,D..,; Altman, I., (ed);1993, Application of Envirnment- Behavior; Research Case Studies and Analysis; Cambridge University Press, Cambrigde.
  • O’Neill, J.M., 1991, Evaluation of a Conceptual Model of Architectural Legibility, Environment and Behaviour, 23:3, 259.
  • Penn ve diğerleri 1998, Configurational Modeling of Urban Movement Networks, Environment and Planning B: Planning and Design, 25, p:59-84.
  • Hillier, B., Hanson, J., 1989, The Social Logic of Space, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Hunt, M., 1984, Environmental Learning Without Being There, Environment and Behaviour, 16:3, May, 307
  • Demirbaş, O., Demirkan, H., (2000), Privacy Dimensions: A case study in the interior Architceture Design Studio, Journal of Environmental Psychology, 2000
  • Evans, G.W, Wener, R.E. (2007),Crowding and Personal Space invasion on the train “Plaese don’t make me sit in the middle” Journal of Environmental Psychology, Volume 27, Issue 1, March 2007, Pages 90-94
  • Önder, D.E.; Gigi, Y., Reading Urban Spaces by the Space Syntax Method: A Proposal for the South Haliç Region, Cities, (2009)
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Kentsel mekanda ve yapılarda mekansal kademelenmeyi okumak ve oluşturmak.
  2. Mekansal Kademelenme konusunun tasarımın başarısındaki önemini vurgulamak ve konuyla ilgili bilgi sahibi olmak

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Giriş- konunun önemi ve açıklanması.NA
2Mekansal organizasyona etki eden Kültür-İnsan- Çevre etkileşim sistemi: Algılama-kavrama.NA
3Mekansal organizasyona etki eden Kültür-İnsan- Çevre etkileşim sistemi: Bilişsel haritalar-Davranış kalıbı.NA
4Mekansal organizasyona etki eden Kültür-İnsan- çevre etkileşim sistemi: Mahremiyet-kişisel alan-psiko-sosyal alan-sözlü sözsüz davranış sistemi-kişiselleştirme.NA
5Mekansal Çeşitlenme -Özel Mekan- Genel Mekan Özel-yarı özel- yarı genel-genel mekan olma kriterleri. NA
6Ara SınavNA
7Mekanın OkunabilirliğiNA
8Mekanın OkunabilirliğiNA
9Mekanın OkunabilirliğiNA
10Mekanın OkunabilirliğiNA
11Mekanın OkunabilirliğiNA
12Mekanın OkunabilirliğiNA
13Öğrenci çalışmalarının sunuşu.NA
14Öğrenci çalışmalarının sunuşu.NA
15Öğrenci çalışmalarının sunuşu.NA
16Final SınavıNA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım110
Laboratuar00
Uygulama00
Arazi Çalışması00
Derse Özgü Staj00
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği00
Ödev00
Sunum/Jüri130
Projeler00
Seminer/Workshop00
Ara Sınavlar130
Final130
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar00
Uygulama00
Arazi Çalışması00
Sınıf Dışı Ders Çalışması137
Derse Özgü Staj00
Ödev00
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği00
Projeler00
Sunum / Seminer148
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok