Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Şehir Planlamada Meslek Etiği SBP465224200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimŞehir ve Bölge Planlama Bölümü
Dersin KoordinatörüErhan Demirdizen
Dersi Veren(ler)İclal Dinçer
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı; öğrencilerin mesleki yaşamlarında uygulamak üzere şehir planlamada meslek etiği kurallarını öğrenmeleridir. Derste, meslek etiğine giriş olarak genel ahlak felsefesinin temel bazı unsurları aktarıldıktan sonra ülkemizde ve dünyada uygulanabilir meslek etiği ilkeleri anlatılacaktır. Öğrencilerin bu dersi aldıktan sonra, oldukça geniş bir uygulama alanı olan şehir planlama mesleğini gerçekçi etik ilkeler çerçevesinde yorumlama kapasitelerinin artması beklenmektedir.
Dersin İçeriğiAhlak, etik, ilke, meslek, meslek etiği, şehir planlama vb. kavramların ilişkisini kurmaya yönelik girişin ardından, aşağıdaki konu başlıkları anlatılacaktır: - Filozoflar Aristoteles, Kant ve Hegel’de ahlak ve etik kavramlarının gelişimi, - Şehir planlama yaklaşımlarında 20’nci Yüzyıl’da yaşanan değişimler, - Sosyal devletten liberal piyasa düzenine geçişin planlamaya etkileri, - Farklı ülkelerde planlama etiği ile ilgili yürürlükteki kurallar, - Türkiye’de planlama etiğine temel oluşturacak yasal ve kurumsal düzenlemeler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Erhan Demirdizen, “An Evaluation of the Debates on ProfessionalEthics in City Planning”, 1999 (Unpublished master thesis)
  • Atistotle, Nikomakos’a Etik, Ayraç Yayınları, 1997
  • Bayet, A. Bilim Ahlakı, Yorum Yayınları, 1993
  • Berry, B.J.L., “Notes on an Expedition to Planland”, in Planning Theory in the 1980’s, Editörler: R. Burchell ve G. Sternlieb, New Brunswick: Center for Urban Policy Research, 1978
  • Copleston, F., Felsefe Tarihi: Cilt VII, Fichte’den Nietzche’ye: Hegel, İdea Yayınları, 1996
  • ECTP New Charter of Atehns, www.ceu-ectp.org
  • Ersoy, M, “Planlama Kuramları ve Etik”, 1. Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995
  • Gunder, M ve Fookes, T, “In Defence of Planning Praxis, Knowledge and the Profession: Planning Education and Institutions fort he New Century”, Planning Practice and Research, 12(2), 1997
  • Harvey, D., Postmodernliğin Durumu, Metis Yayınları, 1996
  • Hegel, GWF, Hukuk Felsefesinin Prensipleri, Sosyal Yayınlar, 1991
  • Howe, E ve Kaufman, J., “The Ethics of Contemporary American Planners”, APA Journal, 1979
  • Klosterman, R.E., “Fact and Value in Planning”, APA Journal, 1983
  • Kılınç, G. vd, Planning Ethics at Local Level, (Unpublished Academic Research Report for Ethics fort he Prevention of Corruption in Turkey), 2009
  • Le Corbusier, “The Athens Charter”, Grossman Publishers, 1973
  • Low, N.P. ve Gleeson, B.J. “Justice in and to the Environment: Ethical Uncertainties and Political Practices”, Environment and Planning, 1997
  • Robert, J. Kent ve Ahlak: Kent Üzerine Alternatif Yazılar, Ütopya Yayınları, 1999
  • Tekeli, İ. “Bir Modernleşme Projesi Olarak Türkiye’de Kent Planlaması”, Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1998
  • Tekeli, İ. “Plancının Meşruiyetini Oluşturmada Etik Sorunlar”, 1. Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995
  • Wong, C. “Old Wine in a New Bottle: Planning Methods and Techniques in the 1990’s”, Planning Practice and Research, 13(3), 1998
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci planlama uygulamalarında ahlaki olan ile olmayan arasındaki farkları daha objektif olarak yorumlayabilme yetisi kazanır
  2. Öğrenci günlük hayatta kullandıkları planlama etiği ile ilgili kavramların gerçek anlamlarını kavrar
  3. Öğrenci meslek yaşamlarında yasal kuralların yanı sıra etik ilkelere uygunluğun gözetilmesi yetisini edinir

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Giriş: Ahlak, etik, ilke, meslek, meslek etiği, şehir planlama ve diğer ilgili temel kavramlarNA
2Filozof Aristoteles’in ahlak felsefesine ilişkin değerlendirmeleriNA
3Filozof Kant tarafından geliştirilen ‘ödev etiği’NA
4Filozof Hegel’e göre hukuk ile karşılaştırmalı etikNA
5Aristo, Kant ve Hegel’e göre temel etik kavramlar ve tartışmaların karşılaştırmalı değerlendirmesiNA
6Avrupa’da sanayi devrimi ile birlikte gelişen üretim biçiminin neden olduğu kentleşme ve arazi kullanımıNA
7Ara sınavNA
820’nci Yüzyıl’ın ilk yarısında sosyal devletin ortaya çıkışı ile birlikte gelişen planlama yaklaşımlarıNA
9Sosyal devlet sonrası liberal piyasa düzeninde planlama paradigmasındaki değişimlerNA
10Sosyal devlet döneminde planlama etiğinin temel parametreleriNA
11Ara sınavNA
12Liberal piyasa düzeninde planlama etiğinin temel parametreleriNA
13Avrupa Birliği’nde yürürlükteki planlama yaklaşımları ve etik ilkeleriNA
14Avrupa Birliği’nde yürürlükteki planlama yaklaşımları ve etik ilkeleriNA
15Büyük Britanya’da uygulanan şehir planlama etik kurallarıNA
16Türkiye’de planlama etiği için yasal ve kurumsal temellerNA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1310
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev15
Sunum/Jüri15
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar240
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması163
Derse Özgü Staj
Ödev12
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer115
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)25
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok