Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Uygarlık ve Sanat Tarihi 1SYP175137.5200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSanat Bölümü
Dersin KoordinatörüEmine ÖNEL KURT
Dersi Veren(ler)İlhan ÖZKEÇECİ
Asistan(lar)ıBurak Boyraz
Dersin AmacıDersin amacı; uygarlıklar boyunca insan topluluklarının yaşama ve düşünce biçimlerindeki değişimleri, ortaya çıkan dönüşümler ışığında ele almak, uygarlık tarihine ve sanatın gelişimine genel bir bakış sunmaktır.
Dersin İçeriğiDerste erken dönem uygarlıklarının düşünce ve sanat biçimlerindeki değişimler, mimari, resim ve heykel örnekleri üzerinden incelenecektir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • JAMES C., Davis, İnsanın Hikayesi Taş Devrinden Bugüne Tarihimiz, İşbankası Yayınları, İstanbul, 2007
  • ROTH, Leland M., Mimarlığın Öyküsü: Öğeleri, Tarihi ve Anlamı, Kabalcı Yay., İstanbul 2002.
  • SHINER, Larry, Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, Ayrıntı Yayınları,İstanbul 2004.
  • ŞENEL, Aleaddin., Siyasal Düşünceler Tarihi, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1999.
  • LEPPER, Richard, Sanatta Anlamın Görüntüsü: İmgelerin Toplumsal İşlevi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2002.
  • CÖMERT, Bedrettin., Mitoloji ve İkonografi, Ayraç Yayınları, İstanbul, 1999.
  • BAINES., J.-MALEK, J., Eski Mısır, (Çev: Z. Aruoba-Oruç Aruoba), İletişim Yay., İstanbul, 1986.
  • CORNEL, T., MATTHEWS, J., Roma Dünyası, (Çev: Ş. Karadeniz), İletişim Yay., İstanbul, 1988.
  • KRAMER, S. Noah, Sümerler: Tarihleri, Kültürleri ve Karakterleri, Kabalcı Yay., İstanbul, 2002.
  • LEVI, Peter., Eski Yunan, (Çev: Neşe Erdilek), İletişim Yayınları, İstanbul, 1987.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. İnsan topluluklarının yaşama ve düşünce biçimlerini algılayabilecektir.
  2. Öne çıkan düşünce ve inanç sistemleri ile sanatlar arasındaki bağı takip edebilecektir.
  3. Bugünü değerlendirmede tarih bilincinin önemini kavrayabilecektir.
  4. Sanat kavram ve akımlarını karşılaştırma yeteneğini kazanacaktır.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Uygarlık ve kültür kavramları arasındaki ilişkinin farklı referanslarla değerlendirilmesiNA
2İnanç ve yaratıcılık kavramlarının tarih öncesi arkeolojik bulgular üzerinden tartışılması NA
3İlk kültürlerin yaşama biçimini belirleyen koşullar ve uygarlık tarihinin dönemselleştirilmesi /Çatalhöyük NA
4İlk kültürlerin yaşama biçimini belirleyen koşullar ve uygarlık tarihinin dönemselleştirilmesi /Çatalhöyük NA
5Avcı toplayıcı kültürler ve yerleşik düzene geçen uygarlıklarda siyasi ve dini düşünce NA
6Avcı toplayıcı kültürler ve yerleşik düzene geçen uygarlıklarda siyasi ve dini düşünce NA
7Mesopotamian Art NA
8Anadolu Uygarlıklarında düşünce ve sanat NA
9Mısır sanatı NA
10Pers uygarlığı ve sanatı NA
11Girit, Miken uygarlıkları ve sanatları NA
12Yunan düşüncesi (mitos-logos) Yunan uygarlığında kölelik ve vatandaşlık kavramı NA
13Yunan sanatı NA
14Etrüsk sanatı NA
15Roma uygarlığı ve Hukuk düzeni NA
16Roma sanatı NA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev115
Sunum/Jüri115
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar230
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması207
Derse Özgü Staj
Ödev38
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer210
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)23
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)13
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok