Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Çocuk EdebiyatıTRO325124200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Bölümü
Dersin KoordinatörüBayram Baş
Dersi Veren(ler)Ali Fuat Arıcı
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıÖğretmen adaylarına çocuğun beden, zihin ve dil gelişimi özelliklerini kavratmak; Çocuğun içinde bulunduğu gelişim düzeyine göre hazırlanmış olan çocuk kitaplarında bulunması gereken temel ögeleri bilmek.
Dersin İçeriğiDünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • SEVER, Sedat, Çocuk ve Edebiyat, Kök yay., 2007.
  • OĞUZKAN, Ferhan, Çocuk Edebiyatı, Anı yay., 2005
  • GÜREL, Zeki; TEMİZYÜREK, Fahri; ŞAHBAZ, N.Kemal, Çocuk Edebiyatı, Öncü Kitap, 2007.
  • GÜLERYÜZ, Hasan, Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Pegama yay., 2006.
  • ŞİMŞEK, Tacettin, Çocuk Edebiyatı, Rengarenk yay., 2002.
  • YALÇIN, Alemdar; AYTAŞ, Gıyasettin, Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, 2004.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, Çocuk edebiyatının estetik özelliklerini öğrenir.
  2. Çocuk Felsefesini anlar.
  3. Çocuk Edebiyatı yazar, şair ve çizerlerini tanır.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Çocuk Edebiyatının özellikleri edebiyattan ayıran yönleriders notları, kaynak kitaplar.
2Şiirlerders notları, kaynak kitaplar.
3Hikayelerders notları, kaynak kitaplar.
4Masallarders notları, kaynak kitaplar.
5Çocuk hikayelerinde anlaşılabilirlik ölçütleriders notları, kaynak kitaplar.
6Çocuk dergileri içerikleriders notları, kaynak kitaplar.
7Cahit Uçuk ve eserleriders notları, kaynak kitaplar.
8Ara sınavders notları, kaynak kitaplar.
9Kemalettin Tuğcu ve eserleriders notları, kaynak kitaplar.
10Çocuk ve mizah edebiyatıders notları, kaynak kitaplar.
11Hayvan Hikayeleri Gülten Dayıoğlu ve eserlerinde gençlik sorunlarıders notları, kaynak kitaplar.
12Çocuk Tiyatrosuders notları, kaynak kitaplar.
13Hayvan Hikayeleriders notları, kaynak kitaplar.
14Çocuk gelişimi ve çocuk edebiyatıders notları, kaynak kitaplar.
15Çocuk gelişimi ve çocuk edebiyatıders notları, kaynak kitaplar.
16Finalders notları, kaynak kitaplar.

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım70
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev115
Sunum/Jüri115
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması162
Derse Özgü Staj
Ödev25
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer110
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)112
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok