Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Klasik Kemençe 6MTP307235220
ÖnkoşullarMTP3071 - Klasik Kemençe 5
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Müzik Toplulukları Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMüzik ve Sahne Sanatları Bölümü
Dersin KoordinatörüAslıhan Eruzun Özel
Dersi Veren(ler)Turan Sağer
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıÖğrenci Saba, Bestenigâr, Şev’efza, Acem, Acemkürdi, Ferahfeza ve Sûz’nâk makamlarında saz semaisi, peşrev ve sözlü formlarda klasik eserler seslendirebilecektir. Taksim (doğaçlama) çalışmalarını geliştirecektir. Öğrenilen eserleri “Mansur akord”a transpoze edebilecektir.
Dersin İçeriğiEser çalışmaları: Saba, Bestenigâr, Şev’efza, Acem, Acemkürdi, Ferahfeza ve Sûz’nâk makamlarında saz semaisi, peşrev ve sözlü formlarda klasik eserler / taksim (doğaçlama) ezberleme ve kurgulama / eserlerin “mansur akord”a transpozisyonları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Özgen, Yrd. Doç. İhsan , Klasik Kemençede İcra Teknikleri
  • Esen, Hasan, “Kemençe Metodu” Eyüp Musiki Cemiyeti Yayınları, İstanbul, 2007 / Torun, M. ‘Ud Metodu – Gelenekten Geleceğe’ Çağlar Yayınları, İstanbul, 1996 / Özalp, Dr. M.N. ‘Türk Musikisi Beste Formları’ TRT Yayınları, Ankara, 1992 / Yavaşça, Prof.Dr. A. ‘Türk Mûsikîsi’nde Kompozisyon ve Beste Biçimleri’ Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları, İstanbul, 2002 / Taş plak, TRT arşiv kayıtları.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci, öğrendiği makamları değerlendirebilir.
  2. Öğrendiği makamlarda bestelenmiş klasik eserleri enstrümanıyla seslendirebilir.
  3. Süslemeleri karışık olarak kullanabilir.
  4. Taksim (doğaçlama) kurgulayabilir.
  5. Yazma – uygulama yöntemini kullanarak kendi etütlerini enstrümanıyla seslendirebilir.
  6. Öğrendiği makamlardaki eserleri “Mansur akord”a transpoze ederek seslendirebilir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1V.Dönemde öğrenilen konuların tekrarıNA
2Saba dizisi, “Mansur” ve “Kız” akortlarına transpozesi / Eser çalışması: Saba Peşrevi – Tanburi Büyük Osman Bey (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Taksim çalışması: Saba makamında taksim ezberleme.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması.
3Eser çalışması: Saba Saz Semaisi – Neyzen Aziz Dede, Saba Peşrevi – Tanburi Büyük Osman Bey (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Taksim çalışması: Saba makamında taksim kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması.
4Bestenigâr dizisi, “Mansur” ve “Kız” akortlarına transpozesi / Eser çalışması: Bestenigâr Peşrevi – Tanburi Numan Ağa (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Taksim çalışması: Bestenigâr makamında taksim ezberleme / 6. Haftanın ödevi: Saba ve Bestenigâr makamlarında en az 4 tane olmak üzere etüt yazılması ve öğrenilen akortlarda çalışılması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı.
5Eser çalışması: Bestenigâr Saz Semaisi – Tanburi Numan Ağa (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Bestenigâr makamında taksim kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı.
6Ödevlerin kontrolü ve seslendirilmesi / Şevk-efza dizisi, “Mansur” ve “Kız” akortlarına transpozesi / Eser çalışması: Şevk-efza Peşrevi – Tanburi Numan Ağa (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Şevk-efza makamında taksim ezberleme.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, vize hazırlığı.
7Eser çalışması: Şevk-efza Saz Semaisi – Nayi Şeyh Said Dede (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Şevk-efza makamında taksim kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, vize hazırlığı.
8Vize: Saba Peşrevi – Tanburi Büyük Osman Bey, Saba Saz Semaisi – Neyzen Aziz Dede, Bestenigâr Peşrevi – Tanburi Numan Ağa, Bestenigâr Saz Semaisi – Tanburi Numan Ağa, Şevk-efza Peşrevi – Tanburi Numan Ağa, Şevk-efza Saz Semaisi – Nayi Şeyh Said Dede ve ilgili makamlarda kısa taksimler (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da seslendirilmesi) / Eser çalışması: Acem Peşrevi – Sultan Veled (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Taksim çalışması: Acem makamında taksim ezberleme.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması.
9Eser çalışması: Acem Saz Semaisi – Alâeddin Yavaşça (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Acem makamında taksim kurgulama / 11. Haftanın ödevi: Şevk-efza, Acem ve Acemkürdi makamlarında en az 6 tane olmak üzere etüt yazılması ve öğrenilen akortlarda çalışılması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı.
10Eser çalışması: Acemkürdi Peşrevi – İsmail Hakkı Bey (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Acemkürdi makamında taksim ezberleme.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı.
11Ödevlerin kontrolü ve seslendirilmesi / Eser çalışması: Acemkürdi Saz Semaisi – Cevdet Çağla (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Acemkürdi makamında taksim kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, final hazırlığı.
12Ferahfeza dizisi, “Mansur” ve “Kız” akortlarına transpozesi / Eser çalışması: Ferahfeza Peşrevi – Tanburi Cemil Bey (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Ferahfeza makamında taksim ezberleme.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı, final hazırlığı.
13Eser çalışması: Ferahfeza Saz Semaisi – Şerif Muhiddin Targan (ya da Ferahfeza Saz Semaisi – Tanburi Cemil Bey) (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Ferahfeza makamında taksim kurgulama / 15. Haftanın ödevi: öğrenilen tüm makamlarda en az 6 adet etüt yazılması, Mansur ve Kız akortlarda seslendirilmesi.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı, final hazırlığı.
14Sûz’nâk dizileri, “Mansur” ve “Kız” akortlarına transpozesi / Eser çalışması: Sûz’nâk Peşrevi – Tanburi Emin Ağa (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Sûz’nâk makamında taksim ezberleme.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı, final hazırlığı.
15Ödevlerin kontrolü ve seslendirilmesi / Eser çalışması: Sûz’nâk Saz Semaisi – Kemani Tatyos Efendi (ayrıca Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Sûz’nâk makamında taksim kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, final hazırlığı.
16Final: Saba Peşrevi – Tanburi Büyük Osman Bey, Saba Saz Semaisi – Neyzen Aziz Dede, Bestenigâr Peşrevi – Tanburi Numan Ağa, Bestenigâr Saz Semaisi – Tanburi Numan Ağa, Şevk-efza Peşrevi – Tanburi Numan Ağa, Şevk-efza Saz Semaisi – Nayi Şeyh Said Dede, Acem Peşrevi – Sultan Veled, Acem Saz Semaisi – Alâeddin Yavaşça, Acemkürdi Peşrevi – İsmail Hakkı Bey, Acemkürdi Saz Semaisi – Cevdet Çağla, Ferahfeza Peşrevi – Tanburi Cemil Bey, Ferahfeza Saz Semaisi – Şerif Muhiddin Targan (ya da Ferahfeza Saz NA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1010
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev330
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama162
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev33
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)12
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)12
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok