Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Matematik FelsefesiIMO4202210200
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Dersin KoordinatörüHasan Ünal
Dersi Veren(ler)Hasan Ünal
Asistan(lar)ıZehra Taşpınar
Dersin AmacıMatematik felsefesine yaklaşımları tanımak ve matematiğe aksiyomatik yaklaşım felsefesini bilmek.
Dersin İçeriğiMatematiğin ontolojisi ve epistemolojisi, Sayılar, kümeler, fonksiyonlar v.b matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları. Matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler. Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik. Frege, Russel, Hilbert, Brouwer, ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları. Matematik felsefesinde temel kuramlar: Mantıkçılık (Logisicm), Biçimcilik (Formalism) , Yapısalcılık (Structuralism) ve Sezgicilik (Intuitionism),
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Gür, Bekir S.; Matematik Felsefesi, Kadim Yayınları, 2004.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci matematiksel mantığın felsefi önemini açıklar.
  2. Öğrenci matematiksel ifadelerin anlamlarını ifade eder.
  3. Öğrenci eğitim felsefesi ve matematik felsefesi arasındaki ilişkiyi açıklar.
  4. Öğrenci matematik felsefesinin temel kuramlarını açıklar
  5. Öğrenci matematiğin felsefesi gelişimimde öncü olan araştırmacıları ve onların çalışmalarını açıklar.
  6. Öğrenci matematik eğitimindeki çağdaş eğilimler, problemler ve araştırmaları ifade eder.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı.Textbook (Ch. 1)
2Önermelerin matematik tarihindeki yeri.Textbook (Ch. 2)
3Önermelerin tarihi gelişimi.Textbook (Ch. 3)
4Önermelerin matematikteki yeri.Textbook (Ch. 4.5)
5Değişkenin matematikteki kullanım maksadı.Textbook (Ch. 6)
6Niceleyicilerin matematikteki kullanım maksadı.Textbook (Ch. 7)
7Kümelerin matematikteki kullanım maksadı.Textbook (Ch. 8)
8Ara SınavNA
9Önermeler ve kümeler arasındaki ilişkiler. Doğruluk tablosu-üyelik tablosu ilişkileri.Textbook (Ch. 9)
10Konu tekrarıNA
11Sıralı ikili, Kartezyen çarpım, grafik ve fonksiyonun özellikleri.Textbook (Ch. 10, 11)
12Fonksiyonların matematikteki önemi.Textbook (Ch. 12)
13Aksiyom kavramı.Textbook (Ch. 12)
14Aksiyomlarda aranan özellikler.Textbook (Ch. 13)
15Matematiğin aksiyomatik yapısı.Textbook (Ch. 14)
16Final SınavıTextbook (Ch. 15)

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev1510
Sunum/Jüri1520
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar240
Final130
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması163
Derse Özgü Staj
Ödev156
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer153
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)225
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok