Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Matematik Tarihi IMO402124200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiGenel Kültür Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Dersin KoordinatörüHasan Ünal
Dersi Veren(ler)Hasan Ünal
Asistan(lar)ıZehra Taşpınar
Dersin AmacıM. Ö. 50 000 yıllarından itibaren matematiğin tarihsel gelişimini vermek. Öğrencilerin Çin ve Babil matematiğinden başlayarak matematiğin tarihsel gelişimi hakkında fikir sahibi olmaları, günlük ihtiyaçlardan doğan matematiğin tarihsel gelişim içerisinde nasıl formal bir yapı kazandığını fark etmeleri, doğu ve batı matematiğini birbirinden ayıran özelliklere vurgu yapılarak matematiğin çok kültürlü yapısını kavramaları, bugün kullanmış olduğumuz matematiksel kavramların kökenlerine ilişkin bir bakış kazanmaları amaçlanmıştır. Ayrıca, matematik tarihinin matematik öğretimi için sahip olduğu potansiyelin öğrenciler tarafından fark edilmesi ve matematiğin bugünkü medeniyetimizin gelişmesinde sahip olduğu rolü fark etmeleri amaçlanmıştır
Dersin İçeriğiM.Ö. 50 000 yıllarından başlayarak aritmetiğin gelişimi ve işlemler. Geometri, alanlar, katılar, analitik geometri, modern geometri, geometri araçları, cebir, denklemler, Binom teoremi, logaritma, trigonometri, ölçüler, metrik sistem, kümeler, integral, bilgisayarlar, sayılar, yapılar, denklem çözme, vektörler ve grafikler gibi konularda, matematik üzerine yapılan çalışmalar ve bu çalışmaları yapan matematikçilerin bibliyografileri.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Mankiwicz, R. 2000; Matematiğin Tarihi, Güncel Yayıncılık, İstanbul
  • Struik, Dirk J. 2002 ; Kısa Matematik Tarihi, Doruk Yayınları
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Önemli matematiksel kavramların tarihsel gelişimini açıklar
  2. Matematiğin çok kültürlü yapısını kavrar
  3. Eski Mısırlılarda hesap tekniğini ve sayı sistemlerini açıklar.
  4. Sıfır ve pi sayısının tarihini yorumlar.
  5. Tarihte önemli yere sahip matematikçileri tanır
  6. İslam Medeniyeti dönemindeki matematiğini açıklar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Matematik tarihinin matematik eğitimindeki rolüDers Kitabı 1 (Bölüm 2)
2Matematik tarihinin matematik eğitimindeki rolüDers Kitabı 1 (Bölüm 2)
3Günlük ihtiyaçlardan doğan matematikDers Kitabı 1(Bölüm 3)
4Eski Mısır ve Babil matematiğine genel bakışDers Kitabı 1(Bölüm 3)
5Eski Mısır ve Babil matematiğinden Eski Yunan Matematiğine geçişDers Kitabı 1(Bölüm 3)
6Doğu ve batı matematiğini birbirinden ayıran özelliklerDers Kitabı 2 (Bölüm 2)
7Eski Yunan Matematiğine genel bakışDers Kitabı 2 (Bölüm 2)
8Eski Yunan Matematiği: Thales, Pythagoras , Hippocrates ve EudoxousDers Kitabı 2 (Bölüm 2)
9Eski Yunan Matematiği: Euclid , Archimedes ve EratothenesDers Kitabı 2 (Bölüm 2)
10İslam Dünyası Matematikçileri: Harizmi, Ömer HayyamDers Kitabı 2 (Bölüm 2)
11İslam Dünyası MatematikçileriDers Kitabı 2 (Bölüm 3)
12İslam Dünyası MatematikçileriDers Kitabı 2 (Bölüm 3)
13Öğrenci ödevlerinin sunumlarıN/A
14Öğrenci ödevlerinin sunumlarıN/A
15Öğrenci ödevlerinin sunumlarıN/A
16Final N/A

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri1530
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması162
Derse Özgü Staj
Ödev15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer152
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok