Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Taş Atölyesi (Kagir)RES214234140
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Mimari Restorasyon Ön Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimTeknik Programlar Bölümü
Dersin KoordinatörüDrahşan Uğuryol
Dersi Veren(ler)Rabia Özakın
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıTaş Atölyesi'nın amacı: Tarihi yapılarda kullanılan taşların tanıtılması, malzeme özelliklerinin ve biçimlendirme tekniklerinin öğretilmesi. Atölye kapsamında taş eserlerin malzeme ve bozulma türlerini teşhis edip, gerekli koruma, onarım işlemlerini gerçekleştirerek mesleki beceriye ve bilgi düzeyine sahip sahip elemanlar yetiştirmektir.
Dersin İçeriğiBir yarıyıl boyunca öğrenciler, taş eserlerin ve taş kaplama cephelerin temizlik, sağlamlaştırma, tamamlama, yeniden üretim gibi restorasyon ve konservasyon uygulamalarını atölyedeki ilgili ustaların denetiminde gerçekleştirirler. Aynı zamanda malta taşı, küfeki veya mermer üzerinde geometrik veya bitkisel bir deseni yontarak taşı şekillendirmeyi öğrenirler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ersen, A. “Dogal Yapı Taslarında Bozulmalar ve Bozulma Süreçleri”, Yapı Dergisi, İstanbul Sayı 195, s.94-97, 1998
  • Gürdal, E., Anıtlarda ve Yapılarda Kullanılmıs Dogal Tasların Bozulmaları ve Korunmaları, Rölöve ve Restorasyon Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Vakıflar Genel Müd. Yayınları, s.27-30, 1974.
  • Güleç, A. “Tarihi Yapılarda Koruma; Kimyasal Saglamlastırıcılar ve Koruyucular” Yapı Dergisi, Sayı 185, 1997, s. 17-22, 1997.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Tarihi yapılarda sıklıkla kullanılan doğal taşları tanıyabilir.
  2. Konvansiyonel yöntemler kullanarak taş malzemelerin temizliğini yapabilir
  3. Geleneksel yapılarda özgün taş malzeme ile uyumlu yeni parçaları üretebilir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, Başarı Koşullarının Açıklanması, Dersin Tanıtımı, Amaç, Kapsam ve Kaynaklar / Atölyelerde Kullanılan Alet ve Makinelerin TanıtımıAraştırma ve Gözlemler
2Uygulama: Taş Çephe TemizliğiAraştırma ve Gözlemler
3Uygulama: Taş Çephe Temizliği Araştırma ve Gözlemler
4Uygulama: Taş Çephe TemizliğiAraştırma ve Gözlemler
5Uygulama: Taş Üzerine Aktarılan Desenin YontulmasıAraştırma ve Gözlemler
6Uygulama: Taş Üzerine Aktarılan Desenin Yontulması Araştırma ve Gözlemler
7Uygulama: Taş Üzerine Aktarılan Desenin Yontulması Araştırma ve Gözlemler
8Uygulama: Taş Üzerine Aktarılan Desenin Yontulması Araştırma ve Gözlemler
9Uygulama: Taş Üzerine Aktarılan Desenin YontulmasıAraştırma ve Gözlemler
10Uygulama: Taş Yapıştırma ve Eksik Kısım Tamamlama Araştırma ve Gözlemler
11Uygulama: Taş Yapıştırma ve Eksik Kısım Tamamlama Araştırma ve Gözlemler
12Uygulama: Taş Yapıştırma ve Eksik Kısım TamamlamaAraştırma ve Gözlemler
13Uygulama: Taş SağlamlaştırmaAraştırma ve Gözlemler
14Uygulama: Taş Sağlamlaştırma Araştırma ve Gözlemler
15Genel DeğerlendirmeAraştırma ve Gözlemler
16Atölye defterinin Sunumu ve Uygulama TeslimiNA

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama1640
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev120
Sunum/Jüri140
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati161
Laboratuar
Uygulama164
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması36
Derse Özgü Staj
Ödev13
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer15
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok