Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Fen Eğitiminde Kavram Yanılgıları FBO450225200
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimFen Bilgisi Eğitimi
Dersin KoordinatörüBayram COŞTU
Dersi Veren(ler)Mustafa Arslan
Asistan(lar)ıHasan Özgür Kapıcı, Gülbin Özkan
Dersin AmacıBu derste kavram teriminin anlamı, özellikleri ve kavram yanılgılarının nedenlerini kavramak. Ayrıca, fen eğitimindeki temel kavramlarla ilgili kavram yanılgılarının ve bunların oluşma nedenlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriğiÖğrenmede hafızanın rolü, kavramlar ve özellikleri, kavramların öğretimdeki önemleri, kavram yanılgıları ve oluşma nedenleri, temel fen kavramları ile ilgili rastlanan önemli kavram yanılgıları ve bunların oluşma nedenleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Coştu, B., Şendur, G. (2018). Kavram Öğretimi (p.41-84). In Tekbıyık, A., Çakmakçı, G. (Eds) Fen Bilimleri Öğretimi ve STEM Etkinlikleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Canan Laçin ŞİMŞEK, 2019 (Editör) Fen Öğretiminde Kavram Yanılgıları Tespiti ve Giderilmesi, Pegem, Ankara.
  • Yasemin Gödek, Dilber Polat, Volkan Hasan Kaya, 2018. Fen Bilgisi Öğretiminde Kavram Yanılgıları,Kavram Yanılgılarının Tespiti-Giderilmesi ve Uygulamalı Örnekler. Pegem Yayınları, Ankara.
Opsiyonel Program BileşenleriBu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: •A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. •A2.Alan Eğitimi Bilgisi: Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. •C4. Kişisel ve Mesleki Gelişim: Öz değerlendirme yaparak, kişisel ve mesleki gelişimine yönelik çalışmalara katılır Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: •Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. •Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. •Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır. • Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. • •Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. •Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. • Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. • Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, bireysel ve grup tartışma yöntemi, araştırma tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır.

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler kavram ve kavram özelliklerini tanımlar
  2. Kavramların öğretimdeki önemini bilir
  3. Kavram yanılgılarının zihinde oluşma nedenlerini açıklar
  4. Temel fen kavramlarıyla ilgili kavram yanılgılarını bilir
  5. Temel fen kavramlarıyla ilgili kavram yanılgılarının farklı düzeylerdeki öğrencilerde olan değişimini belirtir

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Temel kavramlar:Öğrenme, öğrenmenin oluşumu, öğrenme-zihin etkileşimiİlgili Kaynaklar
2Kavram, kavram yanılgıları, onların özellikleri ve yapılanmasıİlgili Kaynaklar
3Kavram yanılgıları ve oluşma nedenleri İlgili Kaynaklar
4Kavram yanılgıları ve onların öğretimde kullanımıİlgili Kaynaklar
5Kavram yanılgıları ve onların giderilmesi-I İlgili Kaynaklar
6Kavram yanılgıları ve onların giderilmesi-II İlgili Kaynaklar
7Kavram yanılgıları ve onların giderilmesi: Örnek bir uygulama İlgili Kaynaklar
8Ara sınavSınav Hazırlığı
9Temel fen kavramları ile ilgili kavram yanılgıları ve bunların olası nedenleri /Ödev: Bilimsel makalelerden araştırmaKavram yanılgıları ve olası nedenleri hakkında literatür araştırması
10Temel fen kavramları ile ilgili kavram yanılgıları ve bunların olası nedenleri /Ödev: Bilimsel makalelerden araştırmaKavram yanılgıları ve olası nedenleri hakkında literatür araştırması
11Temel fen kavramları ile ilgili kavram yanılgıları ve bunların olası nedenleri /Ödev: Bilimsel makalelerden araştırmaKavram yanılgıları ve olası nedenleri hakkında literatür araştırması
12Temel fen kavramları ile ilgili kavram yanılgıları ve bunların olası nedenleri /Ödev: Bilimsel makalelerden araştırmaKavram yanılgıları ve olası nedenleri hakkında literatür araştırması
13Araştırma Ödevinin Sunumuİlgili Kaynaklar
14Araştırma Ödevinin Sunumuİlgili Kaynaklar
15Final SınavıSınav Hazırlığı
16

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev120
Sunum/Jüri110
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması164
Derse Özgü Staj
Ödev110
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer15
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)18
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)116
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok