| Hafta | Konular | Ön Hazırlık | 
|---|
| 1 | Derse giriş |  | 
| 2 | Tarih Disiplini | •	Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın (İstanbul: Metis Yayınları, 1996) içinde “Onsekizinci Yüzyıldan 1945’e Kadar Sosyal Bilimler’in Tarihsel Kuruluşu”: 11-36. | 
| 3 | Tarihyazımı: Önemi, Toplumsal Katkıları... | •	Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999) içinde “Tarih Bize Çağdaş Toplumlar Hakkında Ne Anlatabilir”: 39-56. •	John Tosh, Tarihin Peşinde (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1997) içinde Birinci Bölüm: “Tarihin Faydaları”: 3-30. | 
| 4 | 20. Yüzyılda Tarihyazımı-I: Marksist Tarihyazımı | •	Georg G. Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000) içinde “Marksist Tarih Bilimi: Tarihsel Materyalizmden Eleştirel Antropolojiye”: 79-95. •	Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999) içinde “Marks ve Tarih”: 241-261. | 
| 5 | 20. Yüzyılda Tarihyazımı-II: Annales Okulu | •	Georg G. Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000) içinde “Fransa: Annales Okulu”: 51-65. •	Immanuel Wallerstein, Sosyal Bilimleri Düşünmemek (İstanbul: Avesta Yayınları, 1999) içinde “Fernand Braudel, Tarihçi”: 265-284. | 
| 6 | Cumhuriyet’in Devraldığı Tarihyazımı | •	Halil Berktay, Cumhuriyet İdeolojisi ve Fuat Köprülü (İstanbul: Kaynak Yayınları, Mayıs 1983) içinde “XX. Yüzyıl Başında Osmanlı-Türk Tarihyazımcılığının Kendi Durumu”: 23-47. •	Erdem Sönmez, Annales Okulu ve Türkiye’de Tarihyazımı (İstanbul: Daktylos Yayınevi, 2008) içinde “Türkiye’de Çağdaş Tarihçiliğin Doğuşu”: 95-127. | 
| 7 | “Nutuk” ve Dönemin Tarihyazılığı | •	Erik Jan Zürcher, Savaş, Devrim ve Uluslaşma-Türkiye Tarihinde Geçiş Dönemi (1908-1928) (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, Ocak 2005) içinde “Siyaset Adamı Tarihçi Olunca”: 3-13. •	Erik Jan Zürcher, Savaş, Devrim ve Uluslaşma-Türkiye Tarihinde Geçiş Dönemi (1908-1928) (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, Ocak 2005) içinde “Kazım Karabekir ve İstiklal Harbimiz Kitabı”: 15-25. •	Sina Akşin, Tarih, Tarihçilik, Tarih Yazımı, Cilt:3 (Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınl | 
| 8 | Vize | Ders Kitabı | 
| 9 | Resmi Tarih Tezinin Oluşumu | •	Soner Çağaptay, “Otuzlarda Türk Milliyetçiliğinde Irk, Dil ve Etnisite,” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 4: Milliyetçilik, Tanıl Bora, (ed.) (İstanbul: İletişim Yayınları, 2002): 245-262. •	Mahmut Şakiroğlu, “Memleketimizde Toplu Tarih Çalışmaları-III,” Tarih ve Toplum 40 (Nisan 1987): 49-53. •	Mahmut Şakiroğlu, “Cumhuriyet Tarihimizde Süreli Yayınlara Kısa Bakış II-Tarih Dergileri ve Belleten,” Belleten, cilt: 47, sayı: 188 (1983): 1207-1222. | 
| 10 | Türkiye’de Modern Tarihçiliğin Erken Dönemi ve Örnekler-Sunumlar | •	Halil Berktay, “Dört Tarihçinin Sosyal Portresi,” Toplum ve Bilim 54-55 (Güz 1991): 19-45. •	Halil İnalcık, Doğu Batı, Halil İnalcık, Makaleler-II (İstanbul: Doğu Batı Yayınları, Ekim 2008) içinde “Modern Türk Tarihçiliği Üzerine Notlar”: 289- 310. •	Halil İnalcık, Doğu Batı, Halil İnalcık, Makaleler-II  (İstanbul: Doğu Batı Yayınları, Ekim 2008) içinde “Fransız Annales Ekolü ve Türk Tarihçiği”: 311-324. | 
| 11 | Üretim Tarzı Tartışmaları ve Türkiye’de Tarihyazımına Etkileri-Sunumlar | •	Suavi Aydın, “Türk Tarihyazıcılığında Feodalite,” Toplum ve Bilim 91 (Kış 2001-2002): 39-80. •	Çağlar Keyder, Huri İslamoğlu, “Osmanlı Tarihi Nasıl Yazılmalı?” Toplum ve Bilim 1 (Bahar 1977): 49-80. | 
| 12 | Türk İslam Sentezi’nin Oluşum Süreci ve 1980 Sonrasında Türkiye’de Tarihyazımcılığı-Sunumlar | •	Etienne Copeaux, “Türk Tarih Tezinden Türk-İslam Sentezine,” Türk Tarih Tezinden Türk-İslam Sentezine (İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yay, 1998): 54-77.  •	Salih Özbaran, “Türkiye’de Tarihçiliğin Sorunları I,”, Tarih ve Toplum 148 (Nisan, 1996): 5-10.  •	Salih Özbaran, “Türkiye’de Tarihçiliğin Sorunları II,” Tarih ve Toplum 149 (Mayıs, 1996): 51-58. •	Oktay Özel, Gökhan Çetinsaya, “Türkiye’de Osmanlı Tarihçiliğinin Son Çeyrek Yüzyılı: Bir Bilanço Denemesi,” Toplum ve Bilim 91 (Kış 2001-2002): 8-38. | 
| 13 | "İnkılap Tarihi Dersleri Nasıl Okutulmalı?" Üzerine Tartışma-Sunumlar | •	Erdal Aslan, Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1995) içinde “Devrim Tarihi Ders Kitapları”: 295-310. •	Bülent Tanör, Zafer Toprak, Halil Berktay, İnkılap Tarihi Dersleri Nasıl Okutulmalı? (İstanbul: Üniversite Öğretim Üyeleri Derneği, 1997). | 
| 14 | 20. Yüzyılda Tarihyazımı-III: Yeni Tartışmalar-Sunumlar | •	Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın (İstanbul: Metis Yayınları, 1996) içinde “1945’ten Günümüze Sosyal Bilimler İçinde Yapılagelen Tartışmalar: 37-67. | 
| 15 | 20. Yüzyılda Tarihyazımı-IV: Yeni Açılımlar-Sunumlar | •	Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2005/3. basım) içindeBölüm İki: “Modeller ve Yöntemler”: 21-41. | 
| 16 | Final | Ders Kitabı |