| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Yapı Tarihi | MIM3351 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Berrin Alper |
| Dersi Veren(ler) | Çiğdem Polatoğlu |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Geçmiş yapı ve yapım sistemlerinin gelecekteki mimariye etkileri. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Tarih boyunca uygulanan yapım sistemi ile mimarlık biçimleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Geçmiş yapı ve yapım sistemlerinin nasıl ve nerelerde gerçekleştirildiğinin kavranması
- Günümüz yapı sistemleri ile ilişkilerinin sorgulanması.
- Yapım sistemi tarihin öğrenilmesi
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Fiziksel çevre ve bu çevrenin oluşumunda yapı tarihine genel bakış. | NA |
| 2 | Genel yapı kavramı: Yapı eyleminin genel tanımı- Biçimi etkileyen genel faktörler. Amaç, malzeme, yapım tekniği, geleneksel strüktür. | NA |
| 3 | Mimari yaratma eyleminin bütünlüğü. Yapı eyleminden mimarlığa tarihi sürecin işleyiş ve gelişimi. | NA |
| 4 | Yapı eyleminde toplum ve örgütlenmesi. Toplumun tarihi sürecinde teknolojik gelişimi ve toplumun teknolojik düzeyi: değer yargıları ile biçimin oluşumunda yapısal değerler. | NA |
| 5 | Geleneksel yapı malzemeleri: taş, ahşap, kil ve harç. | NA |
| 6 | Geleneksel strüktürler ve tarih sürecinde değişim ve gelişimleri: strüktür öğeleri ve yapımları. Taşıyıcı sistemleri (Duvarlar, kolonlar, ayaklar, sütunlar). | NA |
| 7 | Geleneksel strüktür ve tarih sürecinde değişimleri ve gelişimleri örtü sistemleri(düz örtüler, kemer, tonoz, kubbe gibi eğrisel örtüler. Kubbeli yapı üslupları. | NA |
| 8 | Geleneksel strüktürde ve tarih sürecindeki değişimleri ve gelişimleri: eğrisel örtülerin düşey taşıyıcılara geçiş sistemleri (Tonoz-bingi (tromp) küresel bingi (pandantif), Türk üçgeni | NA |
| 9 | Genel değerlendirme ve verilen ödevler üzerinde genel tartışma. | NA |
| 10 | Tarihte bezemenin yapısal özelliklere etkileri. Mimarlık yapı ve bezeme üslup ilişkileri. | NA |
| 11 | Estetik sanat-mimarlık ve yapı: Mimarlık sanatı ile öteki sanatların ilişkisi-biçim özellikleri ile bazı geleneksel yapısal kavramlar- birlik, bütünlük kavramı- ölçü oran. | NA |
| 12 | Arasınav | NA |
| 13 | Çağdaş yapım teknolojilerinin terminolojisi, gelişimi ve günümüzdeki kullanım şekilleri. | NA |
| 14 | Türkiye’deki günümüzde yapı ve yapım teknolojisinin yeri ve gelişimi. | NA |
| 15 | Genel değerlendirme | NA |
| 16 | Final | NA |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 |
| Sunum/Jüri | 1 | 10 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 12 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 2 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 1 | 12 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|