| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Vatandaşlık ve küresel değerler | SNF3112 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı Seçmeli @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Sınıf Eğitimi |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Cevdet Şanlı |
| Dersi Veren(ler) | Mustafa Yeşilyurt |
| Asistan(lar)ı | Muhammet Fatih Doğan |
| Dersin Amacı | İnsanların bir arada yaşamaları için ortak bir kültürel altyapılarının olmasına demokrasinin katkılarını vurgulamak; insanların temel özgürlüklerinin ancak demokrasilerde mümkün olduğunu göstermek; insan hakları, çocuk hakları, tüketici hakları kavramlarının ancak demokrasilerde uygulanabileceğini göstermek; Kısaca, insanca yaşamanın demokrasiyle mümkün olduğunu göstermek. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslar arası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb. ) ; insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, hoşgörü kültürünü kazanacaklardır
- Öğrenciler, demokrasinin gelişimine paralel olarak; hak, adalet, özgürlük değerlerinin ortaya çıktığını vurgulayacaklardır
- Öğrenciler, insan haklarının hiçbir ayrıma (ırk, dil, din) tabi olamayacağını değerlendireceklerdir
- Öğrenciler, 21. yy.da bireyin özgürlüklerinin ön plana çıktığını örneklerle göstereceklerdir
- Öğrenciler demokrasi tarihini analiz edebileceklerdir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu ile İlgili Kaynaklar. İnsan Hakları ve Demokrasi’nin Tanımı. | İlgili kaynak |
| 2 | Dünyada ve Türkiye'de Demokrasi ve İnsan Haklarının Tarihi Gelişimi. | İlgili kaynak |
| 3 | Özgürlük ve Eşitlik Kavramlarının Ortaya Çıkışı. | İlgili kaynak |
| 4 | Farklı Demokrasi Anlayışları, Ortaya Çıkış ve Gelişimleri. | İlgili kaynak |
| 5 | Aile ve Okulda Demokrasinin Gelişimi. | İlgili kaynak |
| 6 | İnsan Haklarının Uluslararası Serüveni. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi Öncesi ve Sonrası. | İlgili kaynak |
| 7 | İnsan Haklarında Ulusal Düzeyde Gelişmeler. Cumhuriyet Öncesi ve Sonrası. | İlgili kaynak |
| 8 | Ara sınav | İlgili kaynak |
| 9 | İnsan Haklarının Korunması ve Geliştirilmesinde Devletin Rolü. | İlgili kaynak |
| 10 | İnsan Hakları ile İlgili Kuruluş, Bildirge ve Sözleşmeler. Birleşmiş Milletler ve Organları. | İlgili kaynak |
| 11 | Avrupa Konseyi ve Gönüllü Kuruluşlar. | İlgili kaynak |
| 12 | Ara sınav 2 | İlgili kaynak |
| 13 | Çocuk Hakları Sözleşmesi. Çocuk Hakları ve Türkiye AGK Kopenhang Sözleşmesi. Kopenhang Kriterleri. | İlgili kaynak |
| 14 | İnsan Hakları İle İlgili Ulusal Düzenlemeler. Anayasanın İlgili Hükümleri. İnsan Hakları Koordinasyon Üst Kurulu. | İlgili kaynak |
| 15 | Hasta Hakları-Kadın Hakları-Tüketici Hakları | İlgili kaynak |
| 16 | Final | İlgili kaynak |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 2 | 50 |
| Final | 1 | 50 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 15 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|