| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Türkçe I | TDB1031 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersi Sunan Akademik Birim | Türk Dili Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Ayşe Melek ÖZYETGİN |
| Dersi Veren(ler) | Ayşe Melek ÖZYETGİN |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Türkçenin yapısı ve temel dilbilgisi özelliklerinin kavranması, okunan metinlerin gerektiği gibi anlaşılması, öğrencilerin sözvarlığının genişletilmesi. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Türkçenin tarihi ve temel kuralları, örnek edebi ve bilimsel metinlerin okunması. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Yeryüzünde kullanılan dilleri ve Türk Dilinin dünya dilleri arasındaki yerini bilebilir.
- Temel yazım kuralları ve noktalama işaretleri kullanımını edinir.
- Daha geniş bir sözvarlığı edinir.
- Anadiline hâkim olarak bilim ve bilgiyi daha iyi kullanabilir.
- Okuma beğenisi ve alışkanlığı edinir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk dili dersinin içeriği ve dersle ilgili kaynakların tanıtılması. | Ders Kitabı |
| 2 | İletişim. | Ders Kitabı |
| 3 | Dilin tanımı, özellikleri, dil-kültür, dil-millet ve dil-düşünce ilişkisi. Konuşma ve yazı dili. | Ders Kitabı |
| 4 | Dünya dilleri, Türkçenin bunlar arasındaki yeri ve tarihsel gelişimi. | Ders Kitabı |
| 5 | Güncel metinler eşliğinde günümüz Türkçesinin sorunları. Derlenmiş metinler eşliğinde Türkçe sözcüklerin yazımı ile ilgili sorunlar. | Makale |
| 6 | Yazım kuralları. Noktalama imleri. Noktalama imlerinin dil için önemi. Bu imlerin örnek cümleler üzerinde uygulanması. | Ders Kitabı |
| 7 | Güncel metinler eşliğinde yazım kuralları. | Köşe Yazısı |
| 8 | Ara sınav. | Ders Kitabı |
| 9 | Metin incelemesi: Köşe yazısı. | Köşe Yazısı |
| 10 | Yazılı anlatım (Kompozisyon). | Ders Kitabı |
| 11 | Yazılı anlatım çalışmaları, örnekler üzerinden incelemeler (Kompozisyon türleri). | Ders Kitabı |
| 12 | Resmi yazışmalar. Dilekçe, tutanak, rapor vb. bu türler ile ilgili uygulama çalışmaları. | Ders Kitabı |
| 13 | Anlatım bozuklukları. Dil yanlışları ile ilgili uygulamalar. | Ders Kitabı |
| 14 | Güncel metinler eşliğinde inceleme: Anlatım bozuklukları. | Ders Kitabı |
| 15 | Örnek metinler eşliğinde bilim dili olarak Türkçe. | Ders Kitabı |
| 16 | Final. | Ders Kitabı |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 30 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 7 | 2 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 7 | 2 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|