| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Cumhuriyet Öncesi İlköğretim Programları | EGT6103 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Programları ve Öğretim Doktora Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Mustafa Gündüz |
| Dersi Veren(ler) | İbrahim KOCABAŞ |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Dersi alan lisansüstü öğrencilere Cumhuriyet öncesi eğitim programları ve temel eğitim yönetmelik ve kanun metinleri hakkında toplu bilgiler vermek ve bu tür metinleri anlamaya ve ve yorumlamaya yönelik beceri kazandırmak. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Cumhuriyet öncesi eğitimin genel karakteristikleri. Modernleşme dönemi eğitimini belirleyen temel tarihi, sosyal ve siyasî etmenler. Maarif-i Umumiye Nizamnamesine kadar olan süreçte üretilmiş eğitim yönetmelik ve düzenlemeleri. 1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesi, önemi ve Eğitim tarihindeki yeri. II. Abdülhamid dönemi eğitimi ıslah Nizamname ve yönetmelikleri. 1913 Tedirsât-ı İbtaidaiye Kanun-ı Muvakkati ve eğitimdeki önemi. Tevhid-i Tedrisat’a kadar gelen süreçte eğtiim birliğine yönelik düzenlemeler. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci Cumhuriyet öncesi eğitim hakkında genel bilgi edinir.
- Öğrenci Tanzimat dönemi eğitim yeniliklerini kavrar.
- Öğrenci Tanzimat dönemi eğitim programlarını açıklar.
- Öğrenci son dönem Osmanlı eğitim programlarının Cumhuriyete etkisini değerlendirir.
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin temel kuralları, temel kaynakların tanıtılması ve temin edilmesi. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 2 | Eğitimin tarihsel temelleri üzerine temel kaynaklar, kişiler, süreli yayınlar, eserler ve makaleler. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 3 | Tanzimat döneminde eğitimde modernleşme ve temel metinler. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 4 | Ahmed Cevdet Paşa’nın hazırladığı bazı eğitim yönetmelikleri ve Nisan 1847 Talimatı. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 5 | Maarif-i Umumiye Nizamnamesinin tahlili. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 6 | II. Abdülhamid dönemi eğitimi ıslah layihaları. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 7 | Ara sınav. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 8 | 1913 Tedrisat-ı İbtidaiye kanun-ı Muvakkati | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 9 | II. Meşrutiyet dönemi ilköğretim programları. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 10 | II. Meşrutiyet Dönemi rüştiye ve idadi programları. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 11 | II. Meşrutiyet dönemi yükseköğretim programları. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 12 | Tedrisat-ı İbtidaiye Kanun-ı Muvakkati. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 13 | Darülmuallimin’de yenileşme layihaları. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 14 | Tevhid-i Tedrisat öncesi eğitimde birlik arayışları. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 15 | Osmanlı dönemi ilköğretim programlarının Cumhuriyet dönemi eğitimine etki ve katkıları. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 16 | Final sınavı. |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 2 | 30 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 6 | 12 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|