| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Fiziğin Tarihsel Gelişimi | FIZ3362 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Fizik Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Fizik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Orhan İçelli |
| Dersi Veren(ler) | Serap Güneş |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Gelişmekte olan fiziğin kavramlarını tarih süreci içinde bir arada vermek, Fiziğin tarihsel süreç içindeki serüvenine toplu bir bakış açısı sağlamak, |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Tarih sürecinde bilimsel düşüncenin temelleri, araçları ve yöntemleri; Fiziğin, Fen bilimleri tarihindeki yeri ve önemi, Fiziksel bakış; Erken dönem Fizik tarihine toplu bir bakış; Deneysel metotların oluşumu ve deneysel optiğin ortaya çıkışı; 17. Yüzyıl da Matematiksel Fiziğin etkin kullanımı: Gezegenler, çekim ve hareket ile ilgili yasalar; 17. Yüzyıl da güçlü deneysel dayanaklar; 18. Yüzyıl da güçlü deneysel dayanaklar; 19. Yüz yılda Fizik: Termodinamik, istatistik ve elektromanyetizmanın ortaya çıkması; 20. Yüzyılın başında çözülemeyen problemlere yeni bir bakış: Kuantum teorinin doğması; Tarihsel süreçte Kuantum Teorinin bazı önemli uygulamaları; Genel rölativite ve Kuantum Mekaniğinin biçimlenmesi; Kuantum Elektrodinamiğinin gelişimi, Tarih sürecinde temel parçacıkların keşfi; Hızlandırıcılar ve Çarpıştırıcıların tarihine toplu bakış; 21. Yüzyılın önemli Fizik olayları, Fizik nereye gidiyor; Bilim adamlarının Fen Bilimlerine katkıları ve sosyal etkileri |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler önemli fiziksel olayları kronolojik olarak öğrenir.
- Öğrencilerin hangi fiziksel olayın diğer bir olaya sebep teşkil ettiğini ya da çığır açtığını kavrar.
- Öğrenciler geçmişten gelen bilgi donanımı ile geleceğin nasıl şekillendiğini öğrenir
- Öğrencilerin son yılların önemli problemlerini görür ve Fiziğin nereye yöneldiğini kestirir
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarih sürecinde bilimsel düşüncenin temelleri, araçları ve yöntemleri | |
| 2 | Fiziğin, Fen bilimleri tarihindeki yeri ve önemi, Fiziksel bakış | |
| 3 | Erken dönem Fizik tarihine toplu bir bakış | |
| 4 | Deneysel metotların oluşumu ve deneysel optiğin ortaya çıkışı | |
| 5 | 17. Yüzyıl da Matematiksel Fiziğin etkin kullanımı: Gezegenler, çekim ve hareket ile ilgili yasalar | |
| 6 | 17. Yüzyıl da güçlü deneysel dayanaklar | |
| 7 | 18. Yüzyıl da güçlü deneysel dayanaklar | |
| 8 | Vize Haftası | |
| 9 | 19. Yüz yılda Fizik: Termodinamik, istatistik ve elektromanyetizmanın ortaya çıkması | |
| 10 | 20. Yüzyılın başında çözülemeyen problemlere yeni bir bakış: Kuantum teorinin doğması | |
| 11 | Tarihsel süreçte Kuantum Teorinin bazı önemli uygulamaları | |
| 12 | Genel rölativite ve Kuantum Mekaniğinin biçimlenmesi | |
| 13 | Kuantum Elektrodinamiğinin gelişimi, Tarih sürecinde temel parçacıkların keşfi | |
| 14 | Hızlandırıcılar ve Çarpıştırıcıların tarihine toplu bakış | |
| 15 | Yüzyılın önemli Fizik olayları, Fizik nereye gidiyor | |
| 16 | Final haftası |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 14 | 10 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 10 |
| Sunum/Jüri | 1 | 10 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 14 | 1 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 12 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|