Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Okullarda Gözlem PDR210233220
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimRehberlik ve Psikolojik Danışma Lisans Programı
Dersin KoordinatörüŞerife Gonca ZEREN
Dersi Veren(ler)Fulya Yüksel Şahin
Asistan(lar)ıSeher Merve Yılmaz, Yağmur Amanvermez
Dersin Amacıİlköğretim Ve Ortaöğretim Okullarında Rehberlik Hizmetlerinin Organizasyonu, Personeli, Uygulama Durumu, Eğitim Örgütü İçindeki Yeri Ve İşleyişinin Gözlenmesi Ve Değerlendirilmesi.
Dersin İçeriğiPsikolojik Danışmanlık Ve Rehberliğin Temelleri, Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberliğin Amaçları, İlkeleri, Uygulanması, Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberliğin Etik Kuralları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Selçuk, Z. (2002). Okul Deneyimi Ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Sarı, E. (2010). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı Okullarda Gözlem Dersi Programı. Yayınlanmamış El Kitabı.
  • Baştürk M. ve Kızılkaya S. (2002). Okul Uygulamaları El Kitabı, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Erzurum.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, okullarda yürütülen hizmetleri sayabilir ve açıklayabilir
  2. Öğrenciler, öğrenci kişilik hizmetleri kapsamına giren hizmetleri sayabilir ve açıklayabilir.
  3. Öğrenciler, öğrenci kişilik hizmetleri ile psikolojik danışma ve rehberlik ilişkisini kurabilir, açıklayabilir.
  4. Öğrenciler, öğrenci kişilik hizmetleri kapsamındaki hizmetler arasından okul psikolojik danışmanının görev alanında olan ve olmayan hizmetleri nedenleriyle açıklayibilir.
  5. Öğrenciler, okullarda yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin hedeflerini açıklayabilir.
  6. Öğrenciler, okul rehberlik programının hazırlanma sürecini ve ilgili kurum ve kişilerin görevlerini açıklayabilir
  7. Öğrenciler, okul rehberlik programının oluşturma sürecini tanımlayabilir.
  8. Öğrenciler, okul rehberlik programında yer alan hizmet alanlarını tanımlayabilir
  9. Öğrenciler, okul psikolojik danışmanlarının mesleklerini icra ederken uyacakları yasal düzenlemeleri bilir
  10. Öğrenciler, okul psikolojik danışmanlarının görevlerini icra ederken karşılaşabilecekleri sorunları açıklayabilir
  11. Öğrenciler, okuldaki öğrenciler, öğretmenler, veliler ve idari görevliler (Müdür ve yard.) ve diğer çalışanların ve ilgililerin, okul rehberlik servisinden beklentilerini sayabilir, açıklayabilir.
  12. Öğrenciler, okul rehberlik servisinden gerçekçi olan ve gerçekçi olmayan beklentileri ayırt edebilir.
  13. Öğrenciler, okullarda yürütülen hizmetleri değerlendirebilir, önerilerde bulunabilir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Giriş, ders kapsamının ve gözlem sürecinin açıklanması, gözlem gruplarının ve resmi izin durumlarının gözden geçirilmesiİlgili kaynakların okunması
2Gözlem dersi kapsamındaki, literatür ve konuların gözden geçirilmesi, ilgili ders ve konuların okuma ödevlerinin tanıtılması: Okullarda Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberliğin Temelleri arasındaki ilişkinin kurulması, okullardayürütülen rehberlik ve psikolojik danışmanın amaçları, rehberliğin ilkeleri, ÖKH ve rehberlik ilişkisinin gözden geçirilmesi. İlgili kaynakların okunması
3Okul ziyareti, tanışma, gözlem saatlerinin netleştirilmesi, kurum kuralları, görev ve sorumlulukların netleştirilmesiİlgili kaynakların okunması
4Okul psikolojik danışmanından okul rehberlik programının alınması ve incelenmesi, program incelendikten sonra ilgili okul danışmanı ile mülakat yapılması İlgili kaynakların okunması
5Rehberlik ve Psikolojik Danışma ile ilgili yasal düzenlemelerin incelenmesi İlgili kaynakların okunması
6Bir sınıfın incelenmesi İlgili kaynakların okunması
7Bir öğrencinin incelenmesi İlgili kaynakların okunması
8Belirli bir öğrenci ile görüşülmesiİlgili kaynakların okunması
9Kaynaştırma öğrencilerinin gözlenmesi İlgili kaynakların okunması
10Teneffülerdeki öğrenci faaliyetlerinin gözlenmesi İlgili kaynakların okunması
11Okullarda Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberliğin Etik Kurallarının gözlenmesi İlgili kaynakların okunması
12Okullarda Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlikte Araştırmanın gözlenmesi İlgili kaynakların okunması
13Rehberlik servisinden beklentilerin, öğrenciler, öğretmenler, veliler, yöneticiler ve diğer ilgililerle mülakaat ve anket uygulayarak saptanması İlgili kaynakların okunması
14Okul danışmanları ile gözlem süreci ile ilgili genel değerlendirme yapılması ve ilgili anketlerin, raporların toplanmasıİlgili kaynakların okunması
15Sürecin değerlendirilmesi ve önerilerin alınmasıİlgili kaynakların okunması
16Final: okullarda yürütülen hizmetlerin ve psikolojik danışmanların rollerinin irdelenmesi ve kişisel gelişim raporunun yazılması İlgili kaynakların okunması

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1610
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj1250
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev1240
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati162
Laboratuar
Uygulama162
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması121
Derse Özgü Staj121
Ödev121
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok