Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Türk Dili GramerciliğiTDE330223200
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimTürk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Dersin KoordinatörüMehmet Ölmez
Dersi Veren(ler)Yakup Çelik
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıTarihsel olarak Türk dili gramer çalışmalarını, içeriklerini tanıtmak; artzamanlı ve eşzamanlı çalışmaları karşılaştırmak; dilbilimsel açıdan gramer yazımını değerlendirmek
Dersin İçeriğiTürk Dili hakkında yazılan gramerlerin incelenmesi, gramer kitaplarında nelerin nasıl verilmesi gerektiğinin tartışılması
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Jean Deny (Çev. Oytun Şahin), Türk Dili Gramerinin Temel Kuralları (Türkiye Türkçesi), Ankara, 1995.
  • Nadir Engin Uzun, Anaçizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe, İstanbul, 2000.
  • Nadir Engin Uzun, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları, Türkçe Üzerine Tartışmalar, İstanbul, 2004
  • Talat Tekin, Orhon Türkçesi Grameri, İstanbul, 2003.
  • Annemarie von Gabain, Eski Türkçenin Grameri. 4. bs. çev. Mehmet Akalın, Ankara, 2004
  • Marcel Erdal, A Grammar of Old Turkic. Leiden- Brill, 2004.
  • Kemal Eraslan, Eski Uygur Türkçesi Grameri. Ankara, TDK, 2012
Opsiyonel Program Bileşenleri.

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, Türk Dili hakkındaki gramer çalışmalarını öğrenir
  2. Bu gramer kitaplarını günümüzdeki gramer çalışlarıyla karşılaştırır
  3. Gramer yazımında varsa eksik noktaları tartışır.
  4. Geleneksel ve çağdaş dilbilimin yaklaşımlarını değerlendirir
  5. Gramer yazımı konusunda yorumlar yapar

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin genel tanıtımı, yöntem, kaynaklarKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
2Divanü Lugati’t-türk’teki dilbilgisi verileriKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
3Kıpçak Türkçesiyle yazılmış gramerlerin tantılıp değerlendirilmesiKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
4Kıpçak Türkçesiyle yazılmış gramerlerin tantılıp değerlendirilmesiKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
5Çağatay Türkçesiyle yazılmış gramerlerin tanıtılıp değerlendirilmesiKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
6XV. ve XVI. Yüzyıl Anadolu sahasında yazılmış gramerlerin tanıtılıp değerlendirilmesiKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
7XV. ve XVI. Yüzyıl Anadolu sahasında yazılmış gramerlerin tanıtılıp değerlendirilmesiKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
8Ara sınav ISınavlara Hazırlık
9XIX. ve XX. Yüzyılda yazılmış gramerlerin tanıtılıp değerlendirilmesiKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
10Dil ve Dilbilgisi kavramlarının tartışılmasıKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
11Sözcük türlerini sınflandırma zorluklarıKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
12Çağdaş Dillbilgisi Kitaplarında Görünüş KılınışKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
13Ara sınav IISınava Hazırlık
14Dilbilgisinin Varsayımsal Temelleri Konuyla ilgili kaynakların araştırılması
15Tümce türlerine farklı yaklaşımlarKonuyla ilgili kaynakların araştırılması
16Genel DeğerlendirmeSınava Hazırlık

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev120
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati142
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması163
Derse Özgü Staj
Ödev16
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)18
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)18
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok