Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Genel Dilbilim Sentaks-Semantik‎TDE3232‎24200
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimTürk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Dersin KoordinatörüMehmet Ölmez
Dersi Veren(ler)Yakup Çelik
Asistan(lar)ı
Dersin Amacı‎1.‎ Sözdizimi incelemelerinin tanıtılması, farklı yaklaşımların ‎değerlendirilmesi ‎2.‎ ‎ Tümce öğelerinin dilbilimsel verilerle incelenmesi‎ ‎3.‎ Anlambilimi ve anlam olaylarının değerlendirilmesi
Dersin İçeriğiSözdizimi ve tümce konusu incelenecek, farklı yaklaşımlar ‎değerlendirilecek. Anlambilimi ayrıntılarıyla incelenecek ve konu ‎Türkçe örneklerle pekiştirilecek
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Engin Uzun, Dilbilgisinin Temel Kavramları, Türkçe Üzerine ‎Tartışmalar, İstanbul 2004. ‎
  • ‎Nadir Engin Uzun, Ana çizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe, ‎İstanbul 2000.
  • Doğan Aksan, Anlambilimi ve Türk Anlambilimi (Ana Çizgileriyle), ‎Ankara 1978. ‎
Opsiyonel Program Bileşenleri"."

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler sözdizimi ve tümce konusunda kaynaklarda yer alan bilgileri ‎inceleyerek bakış açısı kazanır‎
  2. Öğrenciler tümce çözümlemelerinde görülen farklı yaklaşımları değerlendirme ‎becerisi kazanır
  3. Dil, sözcük, kavram ve anlam hakkındaki görüşleri gözden geçirerek ‎eşanlamlılık, çokanlamlılık, anlam olayları ve Türkçede anlam olayları ‎konusunda bilgi edinir
  4. Sözdizimi konusunda yazılmış kaynakları öğrenecekler
  5. Farklı yöntemlerle sözcük çözümleyebilme yetisine sahip olurlar

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin içeriğinin ve kaynakların tanıtımıKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
2Tümcenin tanımı ve tümceyi inceleme yöntemlerinin değerlendirilmesiKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
3Tümcenin öğeleriyle ilgili farklı yaklaşımların değerlendirilmesiKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
4Üretken-Dönüşümlü Dilbilime göre tümce ağacı çizimiKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
5Üretken-Dönüşümlü Dilbilime göre tümce ağacı çizimiKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
6Tümce türleriyle ilgili farklı yaklaşımlar ışığında tümce türlerinin ‎belirlenmesiKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
7Tümceyle ilgili uygulama çalışmalarıTümce örneklerinin ‎hazırlanması‎
8Ara sınavSınava hazırlık‎
9Anlambilgisi, eşanlamlılık, çokanlamlılık, zıt anlamlılıkKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
10Anlam Olayları, Anlam değişmeleriKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
11Anlam daralması, anlam genişlemesiKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
12Başka anlama geçiş, öteki değişmeler, deyim aktarması, ad aktarmasıKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
13Başka anlama geçiş, öteki değişmeler, deyim aktarması, ad aktarmasıKonuyla ilgili kaynakların ‎incelenmesi‎
14Geçmişten günümüze örneklerle Türkçedeki anlam olaylarıTürkçe eserlerin bu açıdan ‎incelenmesi‎
15Geçmişten günümüze örneklerle Türkçedeki anlam olaylarıTürkçe eserlerin bu açıdan ‎incelenmesi‎
16Genel DeğerlendirmeSınava Hazırlık

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev120
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati142
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması145
Derse Özgü Staj
Ödev15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)15
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)15
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok