Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme OrtamlarıFBO208223200
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Seçmeli @ Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimFen Bilgisi Eğitimi
Dersin KoordinatörüÜnsal UMDU TOPSAKAL
Dersi Veren(ler)Mustafa Arslan
Asistan(lar)ıHasan Özgür Kapıcı
Dersin AmacıOkul dışı öğrenme çevreleri olan spor merkezleri, bilim merkezleri, bilim ve teknoloji müzeleri, doğa tarihi müzeleri, hayvanat bahçeleri, botanik parkları, ormanlık araziler, kütüphaneler, akvaryumlar, açık hava laboratuvarları, doğa merkezleri (mağaralar, göller, akarsular, sahil alanları), çeşitli fabrika vs. tanıtılması; informal ortamların fen ve teknoloji öğretiminde etkili bir şekilde kullanılması, bu yerlerin öğretimde etkili bir şekilde kullanılması için yapılması gereken gezi öncesi çalışmaların planlanması; gezi esnasındaki eğitim durumlarının oluşturulması ve gezi sonrası yapılması gereken değerlendirme çalışmaları.
Dersin İçeriğiFen ve teknoloji öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları, okul dışı öğrenme ortamlarının tanıtılması, okul dışı öğrenme ortamlarından nasıl yararlanılabileceği, okul dışı etkinliklerin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • [1] Bahar, Mehmet. (Ed.). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. [2] Çepni, Salih. (Ed.). Kuramdan Uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. [3] Aydoğdu, Mustafa., Teoman Kesercioğlu. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.. [4] Şahan, Melek. (2005). Müze ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt III (4), 487-501. [5] Bozdoğan, Aykut Emre. Bilim ve Teknoloji Müzelerinin Fen Öğretimindeki Yeri ve Önemi. Ankara: Gazi Üniversitesi (Yayımlanmamış doktora tezi) [6] Aktüre, Teoman. (1989). Bilim ve Teknoloji Müzeleri ve Merkezleri. Bilim ve Teknik Dergisi. Sayı 254, 42-45. [7] Maccarıo, Nihal Kuruoğlu. (2002). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: XV, Sayı: 1, 275-285.
Opsiyonel Program BileşenleriBu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: •A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. •A2.Alan Eğitimi Bilgisi Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. •B2. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar. • C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar. Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. • Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. Bilişsel ve Uygulamalı Beceriler aşağıdaki yeterliklerle ilişkilidir. •Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, proje tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve final sınavı uygulanmaktadır

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler okul dışı öğrenme ortamını tanımlar.
  2. Fen ve teknoloji öğretiminde yararlanılabilecek okul dışı ortamları belirler.
  3. Fen ve teknoloji öğretiminde okul dışı ortamlardan nasıl yararlanabileceğini betimler
  4. Fen ve teknoloji öğretiminde yararlanabileceğini okul dışı ortamları örnekler.
  5. Okul dışı etkinlik planlama becerisini geliştirir.
  6. Okul dışı öğrenme ortamında kullanılabilecek bir ders planı tasarlar.
  7. Okul dışında yapılan bir etkinlik için gözlem formu tasarlar.
  8. Okul dışında yapılan bir etkinlik için değerlendirme formu tasarlar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Okul dışı öğrenme ortamlarıİlgili Kaynaklar
2Fen ve teknoloji öğretiminde yararlanılabilecek okul dışı öğrenme ortamlarİlgili Kaynaklar
3Okul dışı öğrenme ortamlarının eğitimsel değeriİlgili Kaynaklar
4Fen ve teknoloji eğitimi açısından okul dışı ortamlardan yararlanmaİlgili Kaynaklar
5Okul dışı öğrenme ortamı (müzeler)İlgili Kaynaklar
6Okul dışı öğrenme ortamı (teknokentler, bilim merkezleri)İlgili Kaynaklar
7Okul dışı öğrenme ortamı (hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri)İlgili Kaynaklar
8Ara sınavSınav Hazırlığı
9Okul dışı öğrenme ortamı (doğa merkezleri)İlgili Kaynaklar
10Okul dışı ortamlar için ders planı oluşturmaİlgili Kaynaklar
11Okul dışı ortamlar için gezi planı hazırlamaİlgili Kaynaklar
12Okul dışı ortam için gözlem defteri hazırlamaİlgili Kaynaklar
13Okul dışı ortam için değerlendirme formu hazırlamaİlgili Kaynaklar
14Okul dışı örnek etkinliklerOkul dışı öğrenme ortamı ziyareti
15Değerlendirme ve ödev teslimiİlgili Kaynaklar
16Final sınavıSınav Hazırlığı

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati142
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması162
Derse Özgü Staj
Ödev110
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)15
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok